Forskarna sade: Ät kött och fett...

KÖTTKÖTTKÖTTKÖTTKÖÖÖÖÖÖTTTTTT!!!!

Jag har i många år varit förespråkare för ursprungliga traditionella diettyper av typen stenålderskost (den högfetthaltiga), Weston A Price och LCHF. Så gott det går försöker jag leva som jag lär. Är ganska noggran med vad jag sätter i mig. Enda gången jag inte äter "renlärigt" är om någon social situation förhindrar mig eller att jag väljer att droga mig med socker inför någon föreläsning i skolan. Jag har ätit på detta sätt i omkring 5år nu och det har hjälpt min kropp på många sätt. Nån gång ska jag skriva ett längre inlägg här angående varför jag valt denna väg. Syftet med det här inlägget är iallafall att vi som länge kämpat för att dessa diettyper ska bli rumsrena nu har fått kliva in i de stora fina officiella salarna! Det är onekligen värt ett inlägg på min blogg! Den mest grundligt genomförda studien i frågan har nämligen klarlagt att Atkins/lchf är signifikant överlägsen mot både den s.k. medelhavsdieten och, framför allt, livsmedelsverkets kostråd, både när det gäller viktnedgång, blodsockervärden och blodfettsvärden. SLV har alltså bevisligen vilselett svenska folket ända sedan 50-talet! Om det beror på okunskap eller ekonomisk vinning vet jag inte. Men någonting har gjort att sanningen inte låtits komma upp i ljuset förrän nu! Prestige kanske?

Läs mer på
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=805411 och http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1464237.svd (observera Åke Bruce på SLV som "noga ska studera studien", jag skulle gissa att han tänker göra allt för att sätta käppar i hjulet för ett paradigmskifte. Han om någon har prestige att förlora!)

Tv4 debatt mellan dietist Rothenberg (alltid kämpat emot lchf) och en läkare kring studien: http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.547507 (SE DEN!)

Studien är publicerad i NEJM, New England Journal of Medicine.

P.S.
För er som vill läsa mer om LCHF mm. rekommenderar jag http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/.
Min egen bibel när det gäller kostfrågor är www.westonaprice.org. En fantastiskt innehållsrik och viktig sida!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback