The Doctors på tv4 om akne... crap!

Såg ett avsnitt på The doctors på tv4 idag. Det handlade om någon ny strålningsmetod  mot akne. Tydligen fungerade den bra... och det var ju bra. Det som var mindre bra var att samtidigt fortsatte de propagera för läkemedelsindustrin med de vanliga råden till aknedrabbade. Jag hörde dem första gången vid 12 års ålder då jag själv fick akne. Att akne bara kan behandlas med preparat från läkemedelsindustrin är det första och viktigaste man får höra när man kommer inte till dermatologen för det är ärftligt och påverkas inte av miljöfaktorer. D.v.s. kosten spelar ingen roll Det har man forskat fram nämligen... eller har man det? Och i såfall... vem har gjort det och på vilket sätt? Onekligen är det en väldigt praktisk forskningsslutsats vetenskapsmännen har dragit eftersom det tar alla makt från patienten och tvingar denne att spendera pengar på läkemedel... DYRA läkemedel. Det bästa med dessa läkemedel, ur "Big Pharma"-perspektiv, är att de dessutom inte fungerar. Och de som fungerar lite grann måste man använda kontinuerligt eftersom de inte botar utan bara tar bort aknen tillfälligt. Jag har prövat de flesta! 12års daglig erfarenhet av akne ger en andra perspektiv på saken än läkarnas.

Två saker har påverkat mitt liv i grunden och det är min akne och mina aknebehandlingar. Den första är ett helvete och den andra är ett lika stort helvete. Jag talar om Roaccutan vilket är syntetisk, jävligt giftig, A-vitamin som intas i pillerform 6 tabletter i ett år ( min individuella dosering) två ggr om dagen. Biverkningslistan är fantastisk lång och innefattar bl.a. självmordstankar, uttorkning, ledproblem, fosterskador och kronisk deppression. Allt detta utom fosterskador drabbade mig. Folk har tagit sitt liv pga av denna medicin. Själv är jag övertygad om att den lade grunden till mina nuvarande ledproblem i armarna som tog bort drömmarna att bli gitarrguden nr1  ganska fort och bryskt. Har naturligtvis inga vetenskapliga belägg för detta men en bekant som är trummis har upplevt samma problem i sina vader och varit tvungen att lägga sig på en nivå långt under hans egentliga förmåga pga. värken. Precis som jag och mina gitarrsolon. Han har också ätit rouaccutan med samma härliga biverkningar som följd. Detta gift tog visserligen bort min akne tillfälligt i ungefär två år men sen kom den tillbaka igen. I nästan samma omfattning som förut men tack och lov utan ärrbildande former som under högstadietiden. Efter ett år på antibiotika (tetracyclin) som fuckade upp min mage och gav marginell effekt på aknen började jag tänka om. Jag var i 22-årsåldern då och i ett vägskäl... skulle jag utsätta mig för daglig tortyr i ett år till med Roaccutan eller skulle jag testa något annat? Jag testade kosten. Det som läkarna skrockade nedlåtande åt när jag nämnde det. Boken Stenålderskost av Loren Cordain blev nu min ledstjärna i tre års tid. Jag följde den slaviskt med alla råd om enbart 100% naturlig föda... inga mejeri-, socker- och sädesprodukter och inte heller inustriella fetter fick förekomma i dieten. Inte ens baljväxter, salt och kaffe ingick. Man skulle ta det väldigt försiktigt med det mättade fettet (tyvärr, vet jag så här i efterhand) också. Den här dieten visade resultat efter tre månader... exakt samma tid som man måste äta en aknemedicin för att se om den har effekt. Detta beror på att det tar tre månader för en finne att bildas från grundämnet inne i poren. Efter ett år var aknen under total kontroll och jag kunde tillochmed styra den genom att då och då testa att äta olika saker för att se om det hade effekt... vilket det alltså inte skulle ha enligt läkarna. Det som alltid gav klockrent utslag var vita rostmackor med margarin och mager ost. Det var det starkaste aknereceptet. Men det mesta som man i grund vet är dåligt för kroppen funkade om man ville skaffa sig några finnar. Tyvärr så sabbade den här kosten min mage. Jag fick diarreer och förstoppning om vartannat och var jämt hungrig. Dessutom frös jag och tappade massa vikt. Nu i efterhand vet jag att det var de kopiösa mängderna av fiber och avsaknade av mättat fett som orsakade detta. För mycket jobb för tarmen och för lite energi för kroppen att elda med. Numer går jag därför på LCHF när jag vill ha en reningskur. Den dieten mår man bra på! Om mejeriprodukterna någonsin överhuvudtaget hade negativ effekt på min hy så har de det inte nu iallafall. Gud vad jag saknade smöret när jag åt Cordains stenålderskost!

Jag kan inte hävda något utifrån forskning utan detta är ett rent empiriskt exempel och det har funkat fantastiskt för mig! Mitt förtroende för läkarkåren är dock ärrad i grund. Jag kommer aldrig mer att lita på en läkare! För mig är de inte bättre än telefonförsäljare. Läkemedelsindustrins lakejer i första led. Big Pharma omsätter miljarder men utan läkare som sålde deras produkter skulle de inte kunna det i samma omfattning. Vad jag inte förstår är hur läkarna själva kan accpetera att kränga massa skit som inte botar patienterna utan bara håller dem gående och därmed gör dem till slavar under läkemedlen. Som dessutom ofta ger biverkningar som tvingar den sjuka att köpa piller nya mot biverkningarna från det som skulle göra dem friska! Jag själv fick exempelvis flera kemiska salvor utskrivna för min igentorkade hy som fick konstiga utslag samt massa jocks att hälla i mina totalt igentorkade konstant svidande ögon när jag gick på Roaccutan. Slutsats: det är en jäkligt passande vetenskaplig sanning för Big Pharma att akne inte orsakas av miljömässiga faktorer. Undrar hur många miljoner de tjänat på oss aknedrabbande under åren. Mig pumpade de på åtskilliga tusenlappar. Ändå var det så otroligt enkelt att bli av med aknen när jag väl började tänka på min kosthållning. Numer har jag naturligt växt ifrån problemen som ju är det vanligaste botemedlet för akne och kan äta vita mackor med margarin tillochmed men det gör jag självfallet inte. Det var dock ett antal år då jag var tvungen att vara strikt med Cordains Stenålderskost, lchf eller råden  från westonaprice.org för att jag skulle hålla nyllet fritt från finnar. Vad jag nu undrar är hur många personer som testar den nya aknelaserkanonen beskriven i The doctors på tv4, spenderar 500$ per behandling (krävdes minst 5 för aknefrihet men det sades inget om bot på sikt, naturligtvis) och som blir teknikens slavar i åratal tills de naturligt vuxit ifrån problemen (en del har akne upp i medelålder). Hoppas att de åtminstone slipper biverkningar a la Roaccutane! En sak är klar iallafall: Eskimåerna tillsammans med många andra naturfolk/traditionellt levande jordbrukskulturer hade aldrig hört talats om akne innan västerlänningar ändrade om deras livsstil. Sen kom akne och en en hög andra välfärdssjukdomar på en gång. Detta enligt Weston A Price, Loren Cordain m.fl. Tyvärr känner jag ingen som har råd att sponsra seriös forskning, utan kopplingar till ekonomiska intressen, inom detta ämne. Tror knappast att det lönar sig att fråga läkemedelsindustrin ialla fall. De är nog mycket belåtna med hur råden för aknedrabbade är utformade. Kanske Annika Dahlquist fond för forskning kring LCHF kan ge lite resultat på aknesidan som en trevlig bieffekt till diabetes och viktnedgångsforskandet? Den som lever får se. Jag är inte hoppfull i frågan. 


 
 

Kommentarer
Postat av: Susanne

Ville bara säga: ett MYCKET bra inlägg!! Många läkare och starka mediciner som bara tar bort symptomen men inte orsaken!

Jag tror att den pengabadande läkemedelsindustrin har såpass mycket makt att dem totalt lurar befolkningen! Tex genom att betala forskare att säga vad som är nyttigt och inte nyttigt( ex äta massa spannmålsprodukter, margariner typ becellryser), så att folk an forsätta att vara sjuka och så att läkemedelsföretagen kan sälja sina dyra mediciner till dem och tjäna pengar! Om jag uppfattat det rätt är du oxå utav denna åsikten?! Jag brukar dock inte vara så aktiv i frågan utåt sett, då jag är trött på att ingen lyssnar eller tror på att det man säger kan vara möjligt!

2008-11-18 @ 12:41:18
Postat av: Vargalyster

Jo, men på nätet får man säga vad man vill och det finns alltid någon som tittar förbi och läser gillande det man skriver. Självklart är vi av precis samma åsikt i frågan. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback