Lchf-period och skatt på raffinerat socker!

Jag har inlett en ny lchf-period (low carb High fat) igen. Imorgon söndag har det gått precis två veckor. Som vanligt mår jag utmärkt har lagt på mig muskler jämnt och fint över kroppen och har inga besvär med magen. Alve har plötsligt blivit väldigt lättviktig när jag lyfter honom till skillnad mot två veckor sen då jag tyckte han var ganska tung. Inga problem att bära hem matkassar från affären heller och jag är betydligt piggare än vanligt och fryser inte i höstrusket. Det blir alltid så när jag avverkat några veckor på lchf. Dessutom känner jag mig ren och fräsch i munnen hela tiden även om min flickvän påpekar att lukten säger något annat. Ketoslukten är väl baksidan av den här dieten. Den andra är kostnaden. Det blir många hål i plånboken när man måste köpa kött, fisk och mejeriprodukter hela tiden. Men under den kalla årstiden känns det värt det att äta så här. Det var det våra förfäder gjorde. Rent ideologiskt vill jag göra mitt bästa för att följa årstidernas naturliga föda även om det är svårt att lyckas fullt ut. Under sommarens biodlingsäsong äter jag självfallet honung. Naturens eget nyttiga sötningsmedel. Numer betraktat som s.k. funktionellt livsmedel pga nyfunna hälsobringande mjölksyrebakterier. Är man inte fet och vill äta söta kolisar är honung det bästa som finns! =)

Nått jag nästan aldrig äter (annat än under tvångsmässiga sociala situationer) är raffinerat socker. Det finns inget positivit någonstans överhuvudtaget med att stoppa det i kroppen. Det är ett gift och bör betraktas som sådant. En fråga som är intressant är, förutom dess väldokumenterade dåliga effekter på folkhälsan, hur det påverkar miljön. Det talas ju så mycket om hur sockerrörsfält för etanolproduktion förstör den biologiska mångfalden iform av regnskogsskövling och uppodling av den sydamerikanska savannen. Därtill är arbetsförhållanden fruktansvärda för de som sköter dem. Det händer ofta att folk dör knall och fall pga överansträning (
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=354317) och de rökförgiftas när fälten bränns etc. Allt detta besvär kompenseras därtill med slavlöner. Sådan är etanolodlingen... men den sockerrörsproduktion som går till vårt västerländska godis, bakverk, mattillsatser etc. borde ju vara betydligt mer omfattande! Godis är ju billigare än mat i vårt land! Varför uppmärksammar ingen detta? Jag har mejlat både Greenpeace och Naturskyddsföreningen men de säger både att de inte har någon kunskap i ämnet. Varför? Detta gift orsakar övervikt, karies och diabetes i vårt land. Samtidigt talar man fint om hur världens hungriga magar skall mättas. Knappast sker detta genom att vi äter gift som gör oss sjuka och som förstör i tredje världen. Detta leder bara till sämrelivskvalitet hos folket och onödiga utgifter för samhället i form av sjukvårdskostnader. Finns det verkligen ingen forskning kring detta samband? Är sockret så heligt för vår västerländska kultur att ingen vågat ställa frågan eller vad?Vem som helst kan väl se det moraliska dilemmat i frågan? Om någon som läser det här vet något om saken får den gärna skicka ett mejl till mig. :)


I övrigt har jag ett förslag: Sätt en "röd" skatteväxling på raffinerat socker. Grön skatteväxling innebär ju att det blir dyrt att smutsa ned och billigt att vara miljövänlig. Jag tycker det på samma sätt låter vettigt med en social skatteväxling där det är dyrt att äta sig sjuk och samtidigt stödja miljöförstöring och slavarbete i tredje världen. Tänk va många smaskiga naturbetande kossor det skulle kunna finnas på den mark som nu producerar sockerrör! Med andra ord: Gör godiset svindyrt (det funkar ju med tobak)!

PS: Biodlare måste naturligtvis kunna undgå sockerskatten så de kan ta fulla honungsskördar av sina bisamhällen. En ökad honungsproduktion bör stimuleras för att ersätta det hälsovådliga sockret med ett nyttigt alternativ. I övrigt borde det helt naturliga sötningsmedlet Stevia bli tillåtet att använda i Europa av livsmedelsindustrin så vi äntligen kan bli av med aspartanet, sukralosen och alla de andra gifterna. Jag själv använder det i min varma gräddstinna chocklad nästan varje dag när jag äter Lchf. Stevia påverkar inte vikten negativt ett dugg. :)


Kommentarer
Postat av: Caena

bra tråd genom inlägget.. håller helt och fullt med dig..

lycka till...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback